کود گوگرد در کشاورزی

کود گوگرد در کشاورزی


آیا می‌دانید اگر از کود گوگرد در کشاورزی استفاده نکنید چه اتفاقی می‌افتد؟ این محصول  مزیت‌های چشمگیری در رشد گیاهان دارد که بر کسی پوشیده نیست. در واقع این نوع کود یک عامل غذایی پر اهمیت برای گیاهان در کشاورزی بوده است. در این مقاله قصد داریم درباره این محصول پرکاربرد در کشاورزی به اضافه میزان و زمان مصرف اصولی آن بپردازیم. برای کسب اطلاعات بیشتر لطفا تا به انتها این مقاله با ما همراه باشید.

 

کود گوگرد چیست؟

به کودهای مهم کشاورزی که در جهت تامین کمبود گوگرد خاک شناخته می‌شوند می‌گویند. رتبه 3 این محصول در میان انواع مواد مغذی، نشان دهنده حیاتی بودن آن برای رویش دانه‌های روغنی، غلات و سایر علوفه‌های زراعی است. اغلب میزان گوگرد در خاک به دلیل شکل گازی آن بسیار کم است و خیلی کم در اختیار ریشه محصولات کشاورزی باقی می‌ماند. این در صورتی است که گوگرد برای رشد بهتر محصولات کشاورزی بسیار ضروری است.

 

انواع کود گوگرد در کشاورزی

انواع کود گوگرد
خرید انواع کود گوگرد

کود گوگرد در دسته کودهای بسیار متنوع قرار می‌گیرد. همچنین، این محصول به دو شکل مایع و پودری در بازار موجود است. در ادامه این بخش به بررسی انواع مختلف این محصول می‌پردازیم.

کود پودر گوگرد

این نوع از کود گوگرد در زمان‌های خاصی که گیاه احتیاج دارد طبق توصیه کارشناس استفاده می‌شود. نوع پودری این کود را معمولا روی برگ تولیدات کشاورزی می‌پاشند. در این زمان گیاهان از شر آفت‌ها و انوع مختلف بیماری‌ها خلاص خواهند شد. علاوه‌بر این، همزمان تمامی مواد مغذی را نیز گیاهان جذب خواهند کرد.

کود گوگرد معدنی

کود گوگرد معدنی در بهبود کیفیت خاک نقش به سزایی دارد. در واقع موجب عملکرد مناسب تولیدات می‌شود. علاوه بر این محتوای خاک را نیز کامل خواهد کرد.

کود گوگرد پالایشگاهی

این مدل از کود در پالایشگاه‌ها تولید می‌شود. این محصول دارای باکتر‌ی هایی است که گوگرد جامد را به خوبی حل می‌کند. برخی از افراد که در این حرفه مشغول هستند این نوع از کود را به نفتی یا گازی دسته بندی کرده‌اند. این در صورتی است که بین این دو هیچ تفاوت خاصی وجود ندارد.

کود گوگرد پاستیلی

این محصول شباهت بسیاری به نوع پودری خود دارد. دلیل عمده تولید آن نیز راحتی در زمان مصرف این کود بوده است.

کود گوگرد مایع

از این نوع کود به راحتی در زمان آبیاری محصولات باغات، زراعی، گلخانه‌ای و سایر تولیدات کشاورزی می‌توان استفاده کرد. به دلیل مایع بودن شکل آن به سرعت در آب مخلوط می‌شود. همچنین، با دفع عیب‌های خاک سبب پایین آمدن پی اچ آن خواهد شد.

کود گوگرد بنتونیت دار

این محصول را غالبا روی سایه انداز درختان می‌پاشند. شکل دیگر استفاده از آن به حالت چالکود (از آخر پاییز تا آخر زمستان) است. این نوع کود با خاصیتی که دارد موجب بالا رفتن جذب سایر مواد مغذی در خاک قلیایی می‌شود.

کود گوگرد گرانوله

این کود کشاورزی ساخته شده از مقدار زیادی گوگرد و به میزان 10 درصد بنتونیت است. با این کود ویتامین‌های ضروری در گیاه به آسانی تشکیل می‌شوند. همواره گوگرد در سنتز پروتئین‌ها و ساخت اسید آمینه عملکرد پررنگی داشته است.

سنگ گچ یا جیپس

جیپس شامل 22 درصد کلسیم به اضافه 18 درصد گوگرد است. سنگ گچ نیز پی اچ خاک‌ها را تا حد بسیار زیادی کاهش می‌دهد. همچنین، در تامین گوگرد و کلسیم نقش بسیار مهمی داشته است.

سولفات آمونیم

از سولفات آمونیم در خاکی که دارای خاصیت قلیایی است به صورت کود مصنوعی استفاده می‌کنند. اگر سولفات آمونیم در مقابل خاک‌های مرطوب قرار بگیرد از خود یون آمونیم ساطع می‎‌کند. زمانی که این اتفاق می‌افتد به میزان اندکی خاک اسیدی می‌شود. بنابراین، به این شکل پی اچ خاک نیز به تطابق خواهد رسید. در واقع به کار بردن از آمونیم در رشد و نمو گیاهان نقش برجسته‌ای دارد.

بیشتر بخوانید: کود سولفات مس در کشاورزی چه کاربردی دارد؟

روش استفاده از انواع مختلف کود گوگرد

کود گوگرد در کشاورزی
شیوه استفاده از کود گوگرد در کشاورزی

روش استفاده از این نوع کودها به عوامل متعددی وابسته است. برای مثال هدف شما از به کار بردن کودها، منطقه مورد نظر و نوع کشت در طریقه مصرف تعیین کننده است. که از شکل‌های مختلف کود گوگردی گرانوله، مایع و پودری طبق توصیه کارشناسان استفاده می‌شود.

 

میزان صحیح کود گوگرد در کشاورزی چقدر است؟

میزان استاندارد کود کشاورزی گوگرد طبق دستور سازمان‌های رسمی مربوطه از 200 کیلوگرم بیش‌تر در هکتار در هر فصل نباید تجاوز کند. حداکثر میزان صحیح استفاده از کود گوگرد در حالت نیاز خاک برای کشاورزان تنها یک بار در سال است.

 

زمان مناسب برای استفاده از کود گوگرد در کشاورزی

مقدار درست کود گوگرد
مقدار و زمان مناسب برای استفاده از کود گوگرد

زمان مناسب به کار بردن از کود گوگرد پودری یا گرانولی در کشاورزی معمولا قبل از انجام کشت است. همچنین، در باغ‌ها توصیه می‌شود از آخر پاییز تا آخر زمستان از این محصول استفاده کنند. باتوجه‌به نیاز هنگام آفت گرفتن، فصل رشد و نمو محصولات زراعی و گیاهان از آن استفاده می‌شود. علاوه‌بر این،  فصولی که شدت بیماری‌ها در حال پیشرفت است قابلیت استفاده از این کودها وجود دارد.

 

مزایا و معایب استفاده از کود گوگرد چیست؟

اولین مورد از مهم‌ترین مزایای آن که می‌توان اشاره کرد به پیشگیری از جمع شدن نیترات در تولیدات کشاورزی است. فوق العاده موثر در حفظ سلامت محیط زیست محسوب می‌شود. همچنین، برای بزرگ کردن خاک بهترین روشی است که کارشناسان کشاورزی توصیه می‌کنند. علاوه‌بر این، کاملا ضد قارچ‌های خاکزی است. مزیت مهم دیگر این محصول باعث بهسازی و برطرف کردن عیب های انواع مختلف خاک آهکی، قلیایی و شور می‌شود. درواقع به صورت همزمان علاوه‌بر رفع کمبودهای مواد مغذی خاک به تقویت کیفیت آبیاری محصولات گیاهی نیز بسیار خدمت کرده‌ایم.

تمامی این مزیت‌های کود گوگرد تنها در صورتی است که به میزان کاملا استاندارد مصرف شود. استفاده نادرست از این محصول مضرات جبران ناپذیری به قیمت نابودی برای هرگونه درختان، گیاهان و مزارع ایجاد می‌کند. بنابراین، حتما دقت داشته باشید که به چه میزان به این کود نیاز است. سپس با احتیاط و مشورت از کارشناسان این حیطه استفاده شود.

اضافه کردن گوگرد به خاک یا مصرف کود گوگرد کشاورزی، کدام بهتر است؟

ریختن کود گوگرد در کشاورزی بر روی زمین
خرید کود گوگرد

ریختن مستقیم گوگرد به خاک سبب کم شدن سیر تعداد میکروارگانیسم‌های سودمند خاک‌ها خواهند شد. یکی از عامل‌های موثر که می‌تواند پی اچ خاک را به صورت ثابت حفظ کند همواره عنصر گوگرد بوده است. مجموعه ای از باکتری‌ها وجود دارند که کار آن‌ها اکسید کردن گوگرد است. این باکتری‌ها پس از اکسید کردن گوگرد درون خاک آن را به صورت یک آنیون در خاک حل کرده‌اند. در واقع همین کار است که سبب حفظ تعادل پی اچ خاک‌ها شده است. تحولات سریع در پی اچ سبب برهم زدن میکروارگانیسم‌ها و صدمه‌های جدی به آن خواهد شد. همواره به این نکته دقت داشته باشید این دست از تحولات ناگهانی در پی اچ خاک نباید ایجاد شود. این نکته تنها درباره گوگرد به تنهایی صدق نمی‌کند بلکه درباره خود کود کود گوگرد اثر بخش است.

گوگرد از خاک مستقیم جذب گیاه می‌شود؟

اغلب این کودهای گوگردی هستند که قابلیت جبران فقدان‌های خاک را دارند. زمانی که شما به صورت خودسرانه گوگرد به خاک اضافه می‌کنید جذب برای گیاه اتفاق نمی‌افتد. تنها در حالتی که گوگرد در داخل خاک با اکسید شدن حل شود جذب رخ خواهد داد.

طبق پژوهش‌های انجام شده گوگرد هم گام با باکتری اکسید کننده با رعایت استانداردها تعویض به شکل محلول می‌شود. این شرایط استاندارد به معنای وجود عامل اکسید کننده داخل خاک مد نظر است. برای سپری شدن سلسله مراتب استاندارد  باید میکروارگانیسم‌هایی مانند باکتری اکسید کننده گوگرد شبیه به سولفو پاور باکتر استفاده شود. پس از این حالت بهبود کارکرد گیاه و تقویت ساختار خاک میسر می‌شود.

 

فروش و توزیع انواع مواد شیمیایی در مهرآسا شیمی

جهت دریافت مشاوره همین حالا با ما تماس بگیرید.

 

جمع بندی

در این مقاله به صورت ویژه راهنمای کاملی درباره کود گوگرد در کشاورزی گردآوری کرده‌ایم. قبل از استفاده از این محصول حتما با مشاوران در این زمینه مشورت کنید. همواره به علائم کمبود گوگرد که بسیار نیز مشابه به کمبود نیتروژن بوده است دقت کنید.

این تشابه کار تشخیص را سخت خواهد کرد که پیشنهاد می‌کنیم از کارشناسان در این مورد کمک بگیرید. با این حال نشانه‌های فاحش کمبود گوگرد زردی برگ‌های جوان است. این در صورتی است که در کمبود عناصر دیگر برگ‌های پیر رنگ پریده می‌شوند. علائم کمبود گوگرد در برخی محصولات کشاورزی مانند کلزا، گل‌ها به شکل رنگ پریده و دفرمه آشکار هستند. پنجه زنی نیز در سایر غلات کم می‌شود. بهترین زمان استفاده از این محصول نیز در پاییز و زمستان بوده است.

منبع: sciencedirect ، icl-growingsolutions

مهر آسا شیمی