ساختن محلول ضدعفونی کننده در منزل

روش ساختن محلول ضدعفونی کننده در منزل


معمولا محلول‌های ضدعفونی کننده تجاری با فرمولاسیون مواد شیمیایی خاصی که تولید می‌شوند برای بشریت خطرناک هستند. احتمال دارد برای افراد زیادی مواد شیمیایی این نوع از محلول‌ها منجر به بروز واکنش‌های حساسیت‌زا پوستی و تنفسی شود. برای پیشگیری از این اتفاق‌ می‌توانید با ساخت محلول ضد عفونی کننده به‌وسیله مواد خانگی جایگزین محصولات ضدعفونی کننده تجاری کنید.

ساخت محلول ضدعفونی کننده خانگی موجب می‌شود که شما تا حد بسیار زیادی کمتر در معرض مواد شیمیایی مضر قرار بگیرید. همچنین، در عین حال هر محیطی را که مد نظر دارید به همان میزان محلول‌های ضدعفونی کننده فروشگاهی تمیز می‌کند.

برای کسب اطلاعات تخصصی درباره ساخت این محلول‌ها با مواد در دسترس تا به انتها مقاله با ما همراهی کنید.

 

محلول ضد عفونی کننده خانگی چیست؟

محلول ضد عفونی کننده
محلول ضد عفونی کننده

 به مخلوطی از چند وسیله که قابلیت تمیز کنندگی دارند و در دسترس اغلب خانه‌ها هستند محلول ضدعفونی کننده خانگی می‌گویند. طبق باور اکثر مردم کارایی اکثر محلول‌های فروشگاهی بسیار بیشتر از محلول‌های ضدعفونی کننده دست ساز خانگی است. در صورتی که این باور صحت علمی ندارد. درواقع محلول‌های خانگی قادر به نابود کردن انواع آلودگی‌ها از جمله هرگونه میکروب، کپک، ویروس، باکتری و قارچ هستند.

 

چرا محلول ضد عفونی کننده خانگی درست کنیم؟

دامنه کاربرد و سازگاری محلول های دست ساز برای قشر بزرگی از مردم زبانزد است. یکی از دلایل مهم آن از لحاظ هزینه محلول‌های خانگی کاملا مقرون به صرفه‌تر هستند. علاوه‌بر این ضدحساسیت بودن آن‌ها بسیار مهم است. در این نوع محصول هیچ گونه مواد شیمیایی و الکلی مضری که برای ریه و پوست مشکل ساز می شوند وجود ندارد.

 

مواد مورد نیاز برای ساخت محلول ضد عفونی کننده

ساخت محلول ضد عفونی کننده
ساخت محلول ضد عفونی کننده

گاهی در محلول‌های ضد عفونی کننده تجاری ترکیبات خطرناکی وجود دارد که از برخی باکتری‌ها نیز خود مضرتر هستند. در شرایطی که در خانه شخصی که دچار مریضی‌های عفونتی حادی نشده است محلول‌های خانگی کاملا مناسب محسوب می‌شوند. یکی از نکات مهمی که برای ساخت محلول ضد عفونی کننده در خانه باید رعایت کنید پوشیدن دستکش است. مواد مورد نیاز آن عبارتند از:

  • 1 فنجان سرکه سفید
  • 1 لیوان آب مقطر یا آب معمولی جوشانده و سرد شده
  • پوست لیمو یا 7 قطره روغن لیمو یا اسطوخودوس (اختیاری)
  • قاشق
  • کاسه
  • قیف

 اغلب مواد گفته شده در این بخش در منازل موجود هستند. تمامی مواد لازم برای ساخت این محصول را درون یک بطری اسپری شیشه‌ای یا پمپی می‌توانید مخلوط کنید.

 

اسانس روغنی مورد استفاده در محلول ضدعفونی کننده

اسانس‌ روغنی مورد استفاده در محلول های دست ساز دارای بوی بسیار خوبی بوده‌اند. همچنین، اکثر اسانس های روغنی خاصیت ضد میکروبی نیز دارند. به این نکته توجه داشته باشید که برخی از روغن ها بسیار قوی هستند. درواقع  احتمال آسیب زدن به پوست‌های حساس برخی از افراد هنگام استفاده بیش از حد آن‌ها وجود دارد. اگر برای دست‌ها قصد تهیه محلول ضدعفونی کننده دارید از روغن‌های آویشن و میخک به میزان 2 قطره استفاده کنید. روغن چای، بابونه و اسطوخودوس نیز خاصیت آنتی باکتریال دارند و همزمان در تسکین پوست نیز موثر هستند. غالبا بیشتر روغن‌ها در افرادی که سابقه آلرژی دارند با وجود رقیق شدن هم توصیه به استفاده در دستورالعمل نمی‌شود.

 

روش ساخت محلول ضد عفونی کننده

ساخت محلول ضدعفونی کننده
تهیه محلول ضدعفونی کننده

تنها کافی است پس از گردآوری مواد لازم، به راحتی گام به گام مواد را به درون کاسه اضافه کنید. سپس، تمام مواد را با کمک قاشق به خوبی 5 دقیقه هم بزنید. ترکیبات مواد که به صورت یک دست با هم در کاسه حل شدند با کمک قیف درون بطری خود بریزید. حال ضدعفونی کننده دست شما با کمترین پرداختی آماده مصرف است. با بطری استاندارد خود و نگهداری اصولی می‌توانید از آن تا روز‌های زیادی استفاده کنید.

تهیه محلول ضدعفونی کننده خانگی با آب ژاول

آب ژوال که به هیپوکلرید سدیم یا وایتکس گفته می‌شود بر اساس گفته‌های سازمان نظام پزشکی ایران به کلر 1% معروف است. برای تهیه این نوع محلول خانگی در یک کاسه بزرگ 1 فنجان کوچک وایتکس می‌ریزید. پس از این کار باید بیشتر از 5 برابر وایتکس حتما آب سرد بریزید. اگر از آب سرد استفاده نکنید کلر داخل محلول شما خنثی و بیهوده می‌شود. همچنین، منجر به بی نتیجه ماندن تمام زحمات و زمان شما خواهد شد. بعد از استفاده از محلول ضد عفونی کننده خانگی با آب ژوال معمولا بین 9 تا 11 دقیقه تاثیر خود را می‌گذارد.

طرز تهیه محلول ضدعفونی کننده رقیق

ابتدا به اندازه گیری دقیق ترکیبات محلول ضدعفونی کننده می‌پردازید. حالا به عنوان مثال اگر 20 سی سی مواد شیمیایی سفید کننده به کار بردید حداقل باید 980 سی سی آب سرد نیز استفاده کنید. به آرامی مواد را با هم ترکیب کنید به صورتی که روی هیچ یک از نقاط بدن به ویژه چشم‌ها برخورد نکند. به هر اندازه که می‌خواهید محلول رقیق‌تری داشته باشید نسبت آب با هر نوع مواد شیمیایی را باید افزایش دهید.

طرز تهیه ژل دست ضد عفونی کننده

2 پیمانه ژل آلوئه ورا، 7  قطره روغن  germ destroy  یا روغن دارچین را به خوبی با یکدیگر ترکیب کنید. اگر نصف قاشق غذاخوری گلیسیرین گیاهی نیز در دسترس داشتید می‌توانید در آن بکار ببرید. تمام مواد را به یک ظرف سیلیکونی انتقال دهید و در هر زمان که نیاز داشتید از آن استفاده کنید.

قبل از هر بار استفاده باقی مانده مواد دست ساز ضدعفونی کننده خانگی را حتما دوباره تکان دهید. اگر محصولات نهایی خود را به دقت تهیه کنید به اندازه نمونه های خارجی خود می توانند موثر عمل کنند. در صورتی که آغشته به هر یک از ضدعفونی کننده‌ها شدید با دستمال مرطوب می‌توانید آن را پاک کنید.

 

فروش و توزیع انواع مواد شیمیایی در مهرآسا شیمی

جهت دریافت مشاوره همین حالا با ما تماس بگیرید.

 

نکات ایمنی در تهیه محلول ضدعفونی کننده

معمولا اکثر محلول‌های خانگی بی خطر هستند. با این حال برخی موارد ایمنی مهم در رابطه با این موضوع عبارتند از:

  • هرگز محلول های دست ساز را در معرض گرما و نور خورشید قرار ندهید. بهتر است محلول ها را در میزان کم و به مقدار نیاز خود بسازید.
  • حتما از دستکش استفاده کنید.
  • هرگز آمونیاک را به آب ژوال اضافه نکنید. به دلیل اینکه این کار منجر به تولید گاز کلرامین می شود. هنگامی که شما این گاز را تنفس کنید موجب تنگی نفس و سرفه های شدید خواهد شد.
  • هر گونه مواد اسیدی به عنوان مثال سرکه یا انواع شوینده‌ها را با کلر ترکیب نکنید. این کار بسیار خطرناکی است که سبب استفراغ و درد شدید در ناحیه قفسه سینه خواهد شد. همچنین، در طولانی مدت خطر مرگ نیز وجود دارد.
  • از ترکیب سرکه با آب اکسیژنه خودداری کنید. این کار مواد آسیب زننده به پوست و چشم تولید می کند.
  • هر یک از محلول های خانگی را از دسترس کودکان کاملا دور نگه دارید.
  • اتانول را هرگز با مواد ضدعفونی کننده خانگی که شامل سفید کننده هستند ترکیب نکنید. اگر با این مواد ترکیب شود به کلروفرم مبدل می شود. زمانی که شما آن را استنشاق کنید دچار سرگیجه و بیهوشی خواهید شد.
  • از ژل های دست ضدعفونی کننده خانگی روی جراحات و زخم های باز استفاده نکنید.
  • سرکه را با جوش شیرین مخلوط نکنید و در ظرف در بسته قرار ندهید.
  • محلول‌های ضدعفونی کننده خانگی بر پایه کلر را در فضای با پنجره باز که هوای آزاد جریان دارد تهیه کنید.
  • برخورد ضدعفونی کننده ها معمولا موجب لکه می شوند. هنگام ساخت محصولات دست ساز خانگی از لباس و کفش قدیمی خود استفاده کنید.

در آخر به اشتعال زایی ترکیبات هر یک موادهای شیمیایی مختلف با ترکیبات خانگی دقت داشته باشید. با انجام اصولی برای تهیه هر یک از  ضدعفونی کننده ها از مشکلات شدید پیشگیری کنید.

جمع بندی

در این مقاله به صورت اختصاصی به ساخت محلول ضد عفونی کننده در خانه پرداخته‌ایم. این کار یک جایگزین مفید برای جلوگیری از گسترش آلودگی ها است. در این روز ها که شرایط اقتصادی موجب افزایش قیمت محلول های ضدعفونی کننده می شود در این مقاله طرز تهیه آسان ترین محلول ها را در اختیار شما قرار داده ایم. همواره سعی کنید در مواقعی که واقعا نیاز به ضدعفونی کننده است آن را به کار ببرید. همچنین، کارشناسان در رابطه با ژل ضدعفونی کننده بیشتر در زمانی که صابون وجود ندارد برای تمیزی دستان موافق هستند.

منبع: sandiagreenclean ، bondcleaning.sydney

مهر آسا شیمی