راهنمای استفاده از جوهر نمک

راهنمای استفاده از جوهر نمک و نکات احتیاطی در خصوص مصرف آن در خانه


جوهر نمک یا همان هیدروکلریک اسید (HCL) یکی از اسیدهای بسیار قوی است که در صنایع مختلف و حتی برای مصارف خانگی هم کاربرد دارد. این ماده بدون رنگ بوده و بویی بسیار تند و تیز دارد. در واقع جوهر نمک به دلیل قدرتی که در پاک‌کنندگی دارد، برای مصارف خانگی محبوبیت زیادی به دست آورده است. نکته بسیار مهمی که در این خصوص وجود دارد، لزوم آشنایی با راهنمای استفاده از جوهر نمک است. این ماده به همان اندازه که می‌تواند به شما کمک کند، ممکن است خطرناک هم باشد. به همین جهت باید با راهنمای استفاده از آن آشنا شوید تا بدون هیچ خطری، از کاربردهای آن بهره ببرید.

روش‌های استفاده از جوهر نمک در خانه

جوهر نمک به دلیل خاصیت خورنده‌ای که دارد شناخته شده است. این خاصیت باعث می‌شود که شما بتوانید از آن برای ضدعفونی کردن و تمیز کردن سطوح مختلفی از جمله کاشی و سرامیک استفاده نمایید. یک نکته بسیار مهم در این خصوص وجود دارد که برخی سنگ و سرامیک‌ها ممکن است نسبت به جوهر نمک حساس باشند. به همین جهت پیش از مصرف، باید به نوع متریالی که مقابل شما قرار دارد توجه داشته باشید.

نکته مهم دیگری که در ذکر آن در راهنمای استفاده از جوهر نمک ضروری است، مربوط به رقیق کردن آن است. هر یک پیمانه جوهر نمک را با 10 پیمانه آب مخلوط کنید و سپس از آن استفاده نمایید. شما می‌توانید این ترکیب را روی سطح موردنظرتان ریخته و سپس به کمک اسفنج، پارچه و یا برس‌های مخصوص، هر نوع لکه و آلودگی را از بین ببرید.

کاربردهای جوهر نمک در تمیز کردن سطوح

در راهنمای استفاده از جوهر نمک باید به اهمیت استفاده از آن برای سطوح هم اشاره کرد. برخی لکه‌ها و آلودگی‌هایی که روی سطوح مختلف وجود دارند، سختی زیادی داشته و باید از موادی قوی برای از بین بردنشان استفاده کنید. اگر سطح مدنظرتان، مقاومت کافی در برابر جوهر نمک دارد، می‌توانید از این ماده شگفت‌انگیز کمک بگیرید. اگر عمق و شدت آلودگی زیاد است، می‌توانید پس از ریختن جوهر نمک رقیق‌شده، چند دقیقه به آن زمان دهید. سپس نیز بهتر است با کمک برس یا اسفنج (هر کدام که با سطح موردنظرتان سازگار است)، آلودگی را از روی آن پاک کنید.

استفاده از جوهر نمک و براش مخصوص، برای تمیز کردن سطوح و از بین بردن لکه ها
جوهر نمک می‌تواند انواع آلودگی‌ها و لکه‌های سخت و قدیمی را از سطوح مختلف پاک کند.

دقت داشته باشید که جوهر نمک نباید به طور مستمر مورداستفاده قرار بگیرد. اگر عادت به شستشوی روزانه سطوح خاصی دارید، از شوینده‌های معمولی و ملایم‌تر کمک بگیرید. وابسته به مقاومت سطح موردنظر، می‌توانید هر دو هفته یا هر ماه یک بار از جوهر نمک جهت شستشوی آن کمک بگیرید.

طرز استفاده جوهر نمک در دستشویی

دستشویی‌های ایرانی و فرنگی پس از مدتی استفاده، دچار لکه‌هایی می‌شوند که امکان از بین بردن آن‌ها با شوینده‌های معمولی وجود ندارد. در برخی مواقع این لکه‌ها ناشی از آلودگی بوده و در برخی دیگر نیز ممکن است به دلیل رسوب املاح موجود در آب باشد. نکته جالب توجهی که در راهنمای استفاده از جوهر نمک وجود دارد آن است که هر دوی این لکه‌ها به کمک جوهر نمک از بین می‌روند. تنها تفاوت در مورد زمانی است که باید این ماده روی لکه قرار داشته باشد.

نحوه استفاده از جوهر نمک برای سرامیک

یکی از اصلی‌ترین کاربردهای جوهر نمک، استفاده از آن برای تمیز کردن سرامیک است. تنها نکته مهمی که در راهنمای استفاده از جوهر نمک برای سرامیک باید بدانید آن است که استفاده از آن روی درزهای میانی، کار درستی نیست.

تمیز کردن سرامیک با استفاده از جوهر نمک یا همان هیدروکلریک اسید
جوهر نمک یکی از بهترین گزینه‌ها برای نظافت سرامیک محسوب می‌شود.

زمانی که جوهر نمک با درزهای میان سرامیک برخورد داشته باشد، آن‌ها را از بین می‌برد و باعث کاهش زیبایی سرامیک و در نهایت پس از مدتی باعث کاهش کارایی آن خواهد شد.

هنگام استفاده از جوهر نمک در خانه چه نکاتی را باید رعایت کرد؟

همانطور که قبلا هم اشاره کردیم، در هنگام استفاده از جوهر نمک باید برخی نکات را رعایت کرد تا از هر گونه آسیب در امان ماند. برخی از مهمترین نکات احتیاطی در خصوص استفاده از جوهر نمک به شرح زیر است:

  • اولین و مهم‌ترین نکته‌ای که در راهنمای استفاده از جوهر نمک وجود دارد آن است که به هیچ عنوان نباید از این ماده در فضای بسته استفاده کنید. بخار و گازی که از آن ساطع می‌شود می‌تواند تاثیرات منفی متعددی روی شما بگذارد. در مرحله اول نیز عوارضی همچون سرگیجه و حالت تهوع را به دنبال دارد.
  • به هیچ عنوان جوهر نمک را با شوینده‌های دیگر ترکیب نکنید. این کار باعث می‌شود که حرارت زیادی تولید شده و گازهای به شدت بدبو و غلیظ از آن خارج شوند. این گازها باعث سوزش چشم، سرگیجه شدید، حالت تهوع و بسیاری عوارض دیگر خواهند شد.
  • برای استفاده از جوهر نمک، از دستکش استفاده کنید. قدرت این ماده می‌تواند پوست شما را ملتهب کند. همچنین برای اطمینان خاطر، بهتر است از ماسک هم استفاده کنید.
  • پیش از استفاده باید جوهر نمک را رقیق کنید. در صورتی که از محلول غلیظ استفاده کنید، ممکن است باعث بروز مشکلاتی (همچون ترک برداشتن) در سطح موردنظر شود.

جوهر نمک برای کاشی

کاربرد جوهر نمک برای کاشی، همچون کاربرد آن برای سرامیک است. برای این سطح هم می‌توانید همچون سرامیک عمل کرده و البته، نکات احتیاطی را در نظر بگیرید تا بتوانید بهترین نتیجه را دریافت کنید. همچنین پس از استفاده باید سطح را به طور کامل با آب بشویید و مطمئن شوید که اثری از جوهر نمک روی آن نیست.

جمع بندی

جوهر نمک یکی از مواد پرکاربرد در صنعت است که به دلیل ویژگی‌های خاصی که دارد، برای مصارف خانگی نیز مناسب است. اگر بخواهیم خلاصه‌ای از راهنمای استفاده از جوهر نمک داشته باشیم باید گفت که اهمیت رقیق کردن آن و استفاده با دستکش در محیطی با تهویه مناسب، بسیار بالاست. البته تمامی این موارد زمانی معنا دارد که از محصولی باکیفیت استفاده نمایید.

مهر آسا شیمی

سوالات متداول

آیا می‌توان از جوهر نمک برای باز کردن لوله استفاده کرد؟
خیر، چون ممکن است جوهر نمک باعث سوراخ شدن لوله شود.

آیا می‌توان جوهر نمک  را با شوینده‌های دیگر ترکیب کرد؟
خیر، این کار بسیار خطرناک است و ممکن است باعث تولید بخارهایی شود که استنشاق آن عوارض جدی در پی دارد.

نام دیگر جوهر نمک چیست؟
جوهر نمک با نام هیدروکلریک اسید، اسیدم سالیس و موریاتیک اسید هم شناخته می‌شود.

جوهر نمک خوراکی چیست؟
این ماده به هیچ عنوان خوراکی نیست و بلعیدن آن می‌تواند مشکلات بسیار جدی برای سیستم گوارش به دنبال داشته باشد.

برای تمیز کردن آجر و از بین بردن سفیدک آن می‌توان از جوهر نمک کمک گرفت؟
بله، جوهر نمک رقیق شده را به کمک اسفنج روی هر نوع آجری که مدنظر دارید بکشید تا کاملا تمیز شود.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *