کربن فعال خوراکی چیست؟

کربن فعال خوراکی چیست و چه کاربردها و خواصی دارد؟


کربن فعال یکی از مواد پرکاربردی است که این روزها برای صنایع غذایی ارزش زیادی پیدا کرده است. اگر می‌خواهید بدانید که کربن فعال خوراکی چیست و چه استفاده‌ای دارد باید گفت این ماده برای جذب ناخالصی‌های انواع نوشیدنی و خوراکی استفاده می‌شود. همچنین از این ماده برای تهیه دارو هم استفاده می‌کنند. کربن فعال با نام‌های کربن اکتیو یا زغال فعال و زغال اکتیو هم شناخته می‌شود و در کاهش طعم و رایحه ناخوشایند نوشیدنی‌ها موثر است.

کربن فعال خوراکی چیست؟

برای درک بهتر اینکه کربن فعال خوراکی چیست، باید ابتدا با کربن فعال یا همان زغال فعال آشنا شویم. زمانی که پوست درخت‌های مختلفی همچون گردو و نارگیل می‌سوزد، تبدیل به زغال خواهد شد. این زغال در صورتی که با بخار آب تماس داشته باشد، تبدیل به کربن فعال می‌شود. البته فعال شدن آن تنها در گرو تماس با بخار آب نیست و مواد شیمیایی که در دما و شرایط محیطی خاصی قرار دارند هم باید دخیل باشند.

پودر زغال فعال خوراکی
زغال یا کربن اکتیو تحت شرایطی خاصی تولید می‌شود که به آن قدرت جذب بخشیده و باعث می‌شود که توانایی تعدیل طعم و عطر خوراکی را داشته باشد.

فعال بودن زغال یا کربن بدان معناست که آن‌ها قابلیت جذب بالایی دارند. این موضوع کمک می‌کند که یون‌های منفی موجود در محیط اطراف آن‌ها، جذب بار مثبتی شوند که در کربن وجود دارد. حال باید به این نکته هم اشاره کرد که کربن فعال خوراکی همان کربن فعالی است که در گرید خوراکی تولید می‌شود و امکان مصرف آن در صنایع غذایی وجود دارد. بدین ترتیب از این نوع کربن فعال می‌توان برای تصفیه آب و موارد مشابه استفاده نمود. رنگ‌زدایی، تعدیل طعم و رایحه نیز از دیگر مصارف این ماده ارزشمند است.

خواص کربن فعال خوراکی

پس از آشنایی با زغال یا کربن فعال، اولین سوالی که به وجود می‌آید آن است که خواص کربن فعال خوراکی چیست؟ استفاده از این ماده نه تنها به تولید مواد غذایی باکیفیت کمک می‌کند، بلکه خواصی را برای بدن مصرف‌کنندگان هم به همراه خواهد داشت که برخی از مهم‌ترین آن‌ها به شرح زیر است:

  1. افزایش انرژی
  2. کاهش دردهای مفصلی
  3. کاهش سطح کلسترول خون
  4. کمک به بهبود وضعیت کبد و عملکرد بهتر آن
  5. جذب باکتری روده و کاهش احتمال انواع بیماری
  6. کمک به سیستم گوارش برای جذب راحت‌تر مواد غذایی و دفع بهتر سموم
  7. کمک به بهبود وضعیت دهان و دندان، از بین بردن بوی بد دهان، سفید کردن دندان
  8. پاکسازی و سم‌زدایی بدن و کمک به بهبود وضعیت پوست و از بین رفتن جوش و آکنه، جلوگیری از پیری پوست

نحوه استفاده از کربن فعال

مزایای کربن فعال خوراکی به حدی زیاد است که اغلب افراد پس از آشنایی با آن، تمایل زیادی برای استفاده از آن هم نشان می‌دهند. اگر شما هم قصد استفاده از این ماده شگفت‌انگیز را دارید، باید بدانید که روش استفاده از کربن فعال خوراکی چیست. در ابتدا باید این نکته را بدانید که اصلی‌ترین شکل کربن فعال خوراکی، به صورت پودری است. این ماده توسط سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) تایید شده است و فاقد مواد مضر بوده و استفاده از آن برای اغلب افراد بی‌خطر است.

پودر کربن اکتیو (زغال اکتیو)
از کربن فعال خوراکی می‌توان در تهیه نوشیدنی‌ها و یا ترکیب با غذاها استفاده کرد.

البته بهتر است این ماده را به صورت خالص مصرف نکنید و آن را با نوشیدنی و خوراکی‌ها ترکیب نمایید. لازم به ذکر است که میزان مجاز مصرف کربن فعال خوراکی در طول روز برای بزرگسالان حدود 5 تا 50 گرم است. کودکان (بالای 4 تا 6 سال) نیز می‌توانند نیمی از این مقدار را مصرف کنند.

درباره خواص و ویژگی‌‌های کلر بیشتر بدانید

کربن فعال خوراکی در نوشیدنی

اگر می‌خواهید بدانید که اصلی‌ترین کاربرد کربن فعال خوراکی چیست، باید به استفاده از آن برای نوشیدنی‌ها اشاره کرد. چند مورد از مهم‌ترین تاثیرات استفاده از کربن فعال خوراکی در نوشیدنی به شرح زیر است:

  • جذب کافئین از نوشیدنی‌هایی همچون چای و قهوه
  • امکان خالص‌سازی اسیدسیتریک و کاهش ترکیبات رنگی نامطلوب
  • امکان تصفیه دی‌اکسید کربن و از بین بردن رنگ و بوی نامطلوب آن
  • تصفیه کامل آب به بهترین شکل ممکن و افزایش چشمگیر خلوص آن
  • جذب ملانوئیدین و پلی فنول موجود در آب‌میو‌ه‌ها و کمک به ایجاد رنگ و طعم بهتر در آن

کربن فعال خوراکی از کجا بخریم؟

کربن فعال به شکل‌های مختلفی در بازار موجود است و کاربردهای متعددی هم دارد. اگر قصد استفاده خوراکی از این ماده را دارید، باید دقت زیادی در خرید آن به خرج دهید. اولین و مهم‌ترین اقدام آن است که این محصول را از فروشگاهی معتبر تهیه نمایید که نسبت به اصالت و کیفیت محصولات آن اطمینان داشته باشید. فروشگاه مهرآسا شیمی یکی از فعال‌ترین فروشگاه‌ها در زمینه فروش مواد شیمیایی، اسانس‌های صنعتی و خوراکی است که بیش از 10 سال تجربه در این زمینه دارد. اگر به فکر خریدی امن و به‌صرفه هستید، می‌توانید یه سایت ما سر بزنیدو

جمع بندی

یکی از موادی که این روزها به شکل وسیعی در صنایع غذایی مورداستفاده قرار می‌گیرد، کربن فعال خوراکی است. اما کربن فعال خوراکی چیست و چه کاربردی دارد؟ این ماده از فراورده‌های زغال است که تحت شرایط خاصی فعال می‌‍‌شود. فعال بودن این ماده در واقع بدان معناست که قدرت جذب بالایی دارد. قدرت جذب آن نیز کمک می‌کند که بسیاری از رنگ و بوهای نامطلوب را از مواد خوراکی حذف کند. مصرف این ماده همچنین باعث می‌شود که بسیاری از عوامل بیماری‌زای موجود در بدن هم از بین بروند. شکل خاصی از زغال فعال هم وجود دارد که امکان استفاده بسیار راحتی به شما می‌دهد و آن قرص است. قرص زغال فعال به شکل چشمگیری به حذف سموم بدن و بهبود عملکرد ارگان‌هایی همچون کلیه و کبد کمک خواهد کرد.

سوالات متداول

همه زغال‌های فعال خوراکی هستند؟
خیر، نوع خوراکی این محصول متفاوت بوده و نباید از سایر انواع آن به صورت خوراکی استفاده کنید.

زغال فعال خوراکی همان زغال معمولی است؟
خیر، زغال درخت‌های گردو و نارگیل و… باید تحت رطوبت، دما و شرایط محیطی خاصی قرار بگیرند تا تبدیل به زغال فعال شوند. پس از آن نیز باید فرایندهای خاصی را طی کنند تا به محصولی خوراکی تبدیل شوند.

کاربردهای زغال فعال خوراکی چیست؟
از این محصول در صنایع غذایی و برای تصفیه برخی مواد، ایجاد طعم و عطر بهتر آن‌ها استفاده می‌شود. همچنین کربن فعال برای تولید انواع داروها و محصولاتی همچون خمیردندان و ماسک صورت هم استفاده می‌شود.

زغال فعال خوراکی برای لاغری مفید است؟
کربن فعال به حذف سموم بدن کمک می‌کند. بدین ترتیب می‌تواند برای کاهش وزن و لاغری هم تا حدودی موثر عمل کند.

زغال اکتیو از کجا بخریم؟
اگر به فکر خرید کربن فعال خوراکی هستید، فروشگاه مهرآسا شیمی آماده خدمت‌رسانی به شماست. تمامی محصولات این مجموعه با خلوص و کیفیت بالا به شما ارائه می‌شوند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *