بردوفیکس از سولفات مس

بردوفیکس از سولفات مس


آیا می‌دانید اگر از محلول بردوفیکس استفاده نکنید چه اتفاقی می‌افتد؟ این محلول در دسته قارچ کش‌ها جای دارد. اغلب برای پیشگیری از هجوم بیماری‌های باکتریایی و قارچی گیاهان از این محصول استفاده می‌شود. از مهم‌ترین فواید آن در مقایسه با سایر قارچ کش‌ها آسیب نزدن به انسان و محیط زیست بوده است. در ادامه قصد داریم کاربردها، روش ساخت، نکات مهم و هرآنچه که باید درباره بردوفیکس از سولفات مس بدانید بپردازیم. لطفا تا به انتها مقاله همراه ما باشید.

 

محلول بردوفیکس چیست؟

محلول بردوفیکس از سولفات مس روی درختان
بردوفیکس چیست؟

به محصولی که توانایی زیادی در مهار اکثر گونه‌های باکتریایی و قارچی دارد محلول بردوفیکس گفته می‌شود. اغلب کشاورزان و باغداران برای بالا بردن عملکرد و سلامت درختان و تولیدات ارگانیک از این محلول استفاده می‌کنند. بردوفیکس از سولفات مس در گروه سم‌های معدنی قرار دارد. طبق تحقیقات، تاکنون باقی مانده این سموم در طبیعت اثر مضری برای محیط زیست نداشته است.

 

کاربرد محلول بردوفیکس

مخلوط بردوفیکس مالیده شده به درختان
مزیت های استفاده از بردو

این محلول سمی کاربردهای زیادی در طیف وسیعی از انواع درختان در ایران دارد. بهترین روش نابودی هر گونه بیماری و قارچ در درخت انار نیز بردوفیکس است. کاربردهای بردوفیکس از سولفات مس عبارتند از:

  • بردوفیکس، ضد لکه آجری در بادام است.
  • این محلول‌ها از بین برنده شانکر باکتریایی در تمامی درخت‌های میوه هسته‌دار هستند.
  • کمک به عدم پیچیدگی برگ در درخت هلو و ضد انبانک آلو
  • در برابر بیماری غربالی در درختان میوه مقاوم است.
  • موجب انهدام هرگونه بیماری گیاهی و نکتریای خواهد شد.
  • معدوم کننده عمده سوختگی‌های باکتریایی و قارچی است.
  • علیه آتشک در درختان میوه دانه دار مبارزه می‌کند.
  • رو در روی گموز در پسته و مرکبات می‌ایستد.
  • ضد شانکر باکتریایی لیموترش، شانکر خونی کیوی، شانکر غربالی و شانکر سیتوسپورایی درختان میوه است.
  • عملکرد خوبی در برابر پوسیدگی فیتوفترایی طوقه درختان دانه دار و هسته دار دارند.
  • از بین برنده لکه برگی پیاز و پوسیدگی خاکستری آن‌‌ها
  • دشمن اصلی سفیدک‌های داخلی خیار و کدو، لکه موجی سیب زمینی و بوته میری گوجه فرنگی، آنتراکنوز و بادزدگی است.
  • ضد لکه برگی پسته و سرخشکیدگی شاخه‌های آن‌ها هستند.
  • نجات دهنده میوه درختان انار از دست هرگونه پوسیدگی است.

در نتیجه با مصرف این محلول با کمک روش‌های استاندارد در زمان اصولی می‌توان از کاربردهای آن برای درختان بهره برد.

 

ویژگی های مخلوط بردوفیکس

بردوفیکس در یک کاسه
خصوصیات بردوفیکس

ویژگی‌های منحصربه‌فرد محلول بردوفیکس از سولفات مس سبب شده است تا در بین کشاورزان دارای محبوبیت بالایی باشد. در ادامه این ویژگی‌ها را بررسی خواهیم کرد.

مانع از سرما زدگی می‌شود

بردوفیکس یکی از سم‌های ضدیخ است. طبق نتایج تحقیقات این محصول با محو کردن باکتری‌های سازنده بلورهای یخی سبب از بین بردن مضرات سرمازدگی می‌شوند.

موجب راندن بیشتر حشرات هستند

بردوفیکس از سولفات مس حشراتی مانند زنجیرک و موریانه و انواع موجودات موذی را کاملا دفع می‌کند. همچنین، حلزون‌ها را نیز دور خواهد کرد. بردوفیکس برای زنبور عسل آسیبی ایجاد نمی کند و تنها ضرر بردوفیکس را برای آبزیان اعلام کرده‌اند .

عمر طولانی و دوام بالا

علاوه بر مقاومت بالای این محلول یکی از ویژگی‌های شگفت انگیز سم بردو ماندگاری بالای آن پس از بارندگی‌های شدید است. دانه‌ محلول بردو ریز است و قدرت چسبندگی فوق العاده قوی دارند.

اختلاط پذیری بالای محلول بردو با سایر محلول های سم پاشی

بردو در میان رقیبان خود رتبه بالاترین سازگاری را با روغن ولک، با سایر محلول‌ها و کودهای کشاورزی را دارد.

سمپاشی سالم با محلول بردوفیکس

این محصول از بی‌خطرترین سم‌های شناخته شده محسوب می‌شود. درواقع تاکنون این بردوفیکس بوده است که در دسته سم‌های سالم جایگاه محکمی دارد؛ همچنین، شامل LD۵۰ Oral for rat بیشتر از 4000 mg/ kg است.

 

روش ساخت مخلوط بردوفیکس از سولفات مس

ساخت محلول بردوفیکس از سولفات مس
آموزش تهیه بردوفیکس

در مرحله اول نیاز به تهیه سولفات مس، الک، آهک، مخزن، ظرف و مقداری آب با دمای ولرم داریم. در مرحله دوم به عنوان مثال اگر پنج لیتر آب داریم باید یک کیلوگرم آهک را با آن ترکیب کنیم. پس از آن که مواد را خوب حل کردیم در این مرحله آن را الک می‌کنیم. این کار را تا جایی ادامه می‌دهیم که تکه‌های آهک در مواد وجود نداشته باشند.

 حال در یک ظرف مجزا یک کیلوگرم سولفات را به پنج لیتر آب اضافه می‌کنیم و تا جایی که خوب حل شوند ادامه می‌دهیم. در گام آخر نیز 90 لیتر آب را به مخزن‌مان اضافه می‌کنیم. در همین حال تمامی مواد را به آهستگی در مخزن ریخته و همزمان هم می‌زنیم.

به این نکته دقت داشته باشید که هر بار که مواد آماده می‌شود تنها تا 24 ساعت قابل مصرف هستند. با کمک مراحل گفته شده تنها با تغییر در اندازه مواد نیز می‌توانید هر مقداری اعم از ده در هزار را نیز فراهم کنید. هرچند که تمامی این محصولات نیز در بازار به شکل کاملا آماده به فروش می‌رسند.

 

روش مصرف مخلوط بردوفیکس از سولفات مس

بردوفیکس مالیده شده به تنه درختان
طرز استفاده از بردوفیکس

مخلوط بردو فیکس از سولفات مس روش‌های مصرف متنوعی دارد. در این بخش به بررسی نحوه مصرف محلول بردو می‌پردازیم.

خمیر بردو

از خمیر بردو تنها برای نجات دادن بخش سالم گیاه استفاده می‌شود. بنابراین، برای استفاده از این نوع خمیر ابتدا به وسیله تیزی‌های مخصوص این کار بخش صدمه دیده را قطع می‌کنیم. پس از هرس برای حفظ سلامت گیاه خمیر را به نواحی هرس شده می‌زنیم. ساخت بردو نیز کار آسانی است. به عنوان مثال ابتدا هشت لیتر آب را با چهار کیلو بردو و دو کیلو سولفات خوب ترکیب می‌کنیم. پس از آن که مواد ترکیب شدند و به شکل کامل حل شدند؛ در ظرف دیگری چهار لیتر آب ریخته و دو کیلو هیدروکسی کلسیم اضافه می‌کنیم. محتویات ظرف هیدروکسی و آب را که با هم کاملا ترکیب کردیم نوبت به ترکیب هر دو محلول می‌رسد. پس از ترکیب محلول‌ها با هم خمیر یک شکلی را باید به ما بدهد.

محلول کردن در آب

گاهی شدت آفات به حدی زیاد است که محلول پاشی به تنهایی کافی نیست. بنابراین، باید خاک را هم از هر گونه آفت زدود. برای ضدعفونی کردن خاک ابتدا باید محلول ده در هزار را مهیا کنیم. سپس، برای دفع کامل بیماری‌ها و آفات از تمام محلول برای آبیاری گیاهان استفاده شود.

رنگ زدن تنه

قلم را در محلول بردو اجازه می‌دهیم خوب خیسانده شود. سپس، رنگ آمیزی بدنه درختان با قلم آمیخته با بردو را شروع می‌کنیم. با این کار مرسوم و زیبا علاوه بر از بین بردن آفت مانع از آفتاب سوختگی نیز خواهیم شد. با انجام صحیح این کار تاثیر مثبتی در نتایج تولیدات کشاورزان حاصل می‌شود.

محلول پاشی

اغلب در زمان رشد گیاهان را محلول پاشی می‌کنند. دوزهای محلول پاشی متفاوت است. همچنین باید به زمان مصرف نیز دقت شود. برای مثال اگر شما 100 لیتر بردو دارید باید یک کیلو گرم هیدروکسید کلسیم را با آن حل کنید. سپس مقدار بسیار کمی آب نیز به آن اضافه کنید. برای محلول پاشی نیاز به یک سمپاش دارید.

محلول‌ها را پس از این که خوب با هم ترکیب کردید در داخل سمپاش بریزید. نود و پنج لیتر نیز آب اضافه کنید. حالا وقت آن است که در یک ظرف استیل یا پلاستیکی دیگر پنج لیتر آب ولرم به همراه سولفات مس بریزید. این مواد را نیز پس از ترکیب به درون سمپاش اضافه کنید. در این مرحله قبل از استفاده از این محلول 120 ثانیه صبر می‌کنید و بعد از آن محلول پاشی را انجام دهید. طبق نظر کارشناسان مخلوط روغن ولک و محلول بردوفیکس برای محلول پاشی قبل از فصل پاییز و بهار مناسب است.

 

مقدار مصرف محلول بردوفیکس

در ادامه این بخش به بررسی میزان مصرفی محلول بردوفیکس از سولفات مس برای درختان باغی و انواع مختلف صیفی جات پرداخته‌ایم.

برای درختان

در فصل خزان وقتی برگ‌های درخت تا میزان هفتاد و هفت درصد ریختند اندازه ده در هزار محلول پاشی می‌کنیم. همچنین، با سم بردو ده در هزار پیش از اینکه جوانه دچار تورم شود اقدام به محلول پاشی خواهیم کرد. با سم بردو پنج در هزار پس از ریزش گلبرگ درختان شروع می‌کنیم. همچنین، به این نکته نیز توجه کنید زمانی که درخت میوه دهد تنها اندازه مجاز بردو پنج در هزار است.

برای صیفی جات

استاندارد ضدعفونی بذرها و خاک با بردو ده در هزار است. هنگامی که برگ‌های بوته‌ها نیز باز می‌شوند بردو پاشی ده در هزار صورت می‌گیرد. بوته‌های یازده، دوازده، سیزده و چهارده سانتی متری باید با محلول پنج در هزار ضدعفونی شوند. درصورت رویت هرگونه بیماری قبل برداشت در یک دوره ده روزه بوته‌ را با پنج در هزار محلول پاشی کنید.

با رعایت این نکات و استفاده از کود سولفات مس در کشاورزی بهترین محصولات اعم از پیاز، گوجه و سیب زمینی را تولید خواهید کرد.

 

فروش و توزیع انواع مواد شیمیایی در مهرآسا شیمی

جهت دریافت مشاوره همین حالا با ما تماس بگیرید.

 

نکات مهم در استفاده از محلول بردوفیکس

مخزن محلول بردو را با چوب یا بیل خوب هم بزنید که مانع از ته نشین شدن ترکیبات آن شود. بهتر است از مخازنی که دارای همزن‌های استاندارد هستند استفاده کنید.

نکته مهم دیگر که باید به آن توجه داشته باشید برگ‌های روی زمین هستند. این برگ‌ها به ویژه در فصل پاییز موجب آلودگی، باکتری و ایجاد قارچ برای درختان می‌شوند. بنابراین، برای پیشگیری از انتقال آن‌ها سم پاشی را به صورت کامل انجام دهید. درواقع حتی برگ‌های روی زمین را نیز کاملا سم پاشی کنید.

 

جمع بندی

در این مقاله به صورت کاملا جامع بردوفیکس از سولفات مس را بررسی کرده‌ایم. محلول بردو یک محصول سازگار با محیط است. همچنین، برای طیف گسترده‌ای از صیفی جات، گیاهان و درختان متنوعی نیز کاربرد دارد. باغداران با رعایت نکاتی که گفتیم به نحو احسنت می‌توانند از مزایای محلول بردو در امور کشاورزی خود بهره‌مند شوند. شما می توانید سولفات مس را برای تهیه این محلول با بهترین قیمت و کیفیت از مهر آسا شیمی تهیه نمایید. برای اطلاعات بیشتر با ما تماس بگیرید.

منبع: ipm.ucanr.edu

مهر آسا شیمی