روش از بین بردن کلر آب

در کوتاه مدت، نوشیدن آبی که کلر بسیار کمی در آن وجود دارد، نمی‌تواند به سلامتی شما آسیبی برساند. هرچند، در بلندمدت اثرات مختلفی دارد که طیف آن‌ها از حساسیت‌های غذایی تا نقائص هنگام تولد، گسترده است. در این مقاله، با مهر آسا شیمی همراه باشید تا چندین روش از بین بردن کلر آب آشامیدنی را به شما بیاموزیم.

روش های از بین بردن کلر آب

"</p

اکنون که ضرورت از بین بردن آب کلر را می‌دانیم، قرار است در ادامه با چندین روش از بین بردن کلر آب آشنا شویم.

از بین بردن کلر با ویتامین C

استفاده از ویتامین C سالم‌ترین و موثرترین روش از بین بردن کلر آب است. اسید اسکوربیک و سدیم آسکوربات که هر دو در ویتامین C یافت می‌شوند، می‌توانند کلر آب را به سرعت خنثی کنند. برای از بین بردن یک واحد کلر، 2.5 واحد اسید اسکوربیک یا 2.8 واحد سدیم آسکوربات مورد نیاز است.

به‌ اطمینان چند ماده شیمایی وجود دارند که می‌توانند آب را از شر کلر خلاص کنند؛ آن‌ها را معرفی خواهیم کرد. اما با وجود ویتامین C چه نیازی به شیمیایی بیشتر هست؟ استفاده از ویتامین C بهترین روش از بین بردن کلر آب است؛ زیرا این ویتامین، یک ماده کاملا طبیعی است و با این حال هر چه کلر یا کلرامین در آب باشد، از بین می‌برد. ویتامین C نه تنها یک ماده طبیعی است که کلر و کلرامین را از بدن شما دور می‌کند، بلکه بدن به آن نیاز هم دارد تا زخم‌ها را خوب کند، کلاژن تولید کند و پروتئین‌های مهمی را که رگ‌های خونی، رباط‌ها، تاندون‌ها، غضروف‌ها و پوست را می‌سازند، تامین کند.

ویتامین C نه تنها کلر و کلرامین را از آب حذف می‌کند، بلکه وقتی وارد بدن شود، اثرات منفی را که قبلا کلر روی بدن گذاشته است، مانند ضعف و شکنندگی مو یا خشکی و خارش پوست، معکوس می‌کند. به عبارت دیگر، ویتامین C مو را به شکلی کاملا طبیعی هیدراته و قوی و همچنین، پوست را به شکلی عمیق آب‌رسانی می‌کند.

از بین بردن کلر با هوای آزاد

پاکسازی آب از کلر با هوای آزاد، به‌آسانی، با گذاشتن آن در هوای آزاد انجام می‌شود؛ جایی که کلر آب به شکل گاز در می‌آید و می‌رود. یکی دو روز طول می‌کشد تا کلر از آب کاملا بپرد، اما فقط محدود به روز نیست و در طول شب نیز مقدار بسیاری زیادی از کلر آب حذف می‌شود.

اگر می‌خواهید آکواریوم خود را دکلره کنید، آن را دو روز در هوای آزاد بگذارید تا اطمینان حاصل شود که هیچ کلری نمانده است که به ماهی‌ها آسیب برساند. می‌توانید آکواریوم را در هوای خارج بگذارید تا کلر تبخیرشده در هوای اتاق پخش نشود. اما اگر اتاق از گردش هوای مناسبی برخوردار باشد، بعید است که مقداری کلر مشکلی در هوای داخل ایجاد کند.

از بین بردن کلر از آب با کربن فعال

کربن اکتیو می‌تواند از طریق یک واکنش کاهش کاتالیزوری، کلر آب را حذف و نابود کند. کاهش کاتالیزوری یک واکنش شیمیایی است که در آن، الکترون از سطح کربن فعال به کلر منتقل می‌شود. به عبارت دیگر، کربن فعال به عنوان عامل کاهنده عمل می‌کند.

فروش و توزیع انواع مواد شیمیایی در مهرآسا شیمی

جهت دریافت مشاوره همین حالا با ما تماس بگیرید.

حذف کلر با متابی سولفیت

اگرچه آب کلردار بویی شدید و کاملا قابل شناسایی دارد، اما غلظت کلرین در آب، دو واحد در هر یک میلیون واحد است. در روش از بین بردن کلر آب با متابی سولفات، برای حذف هر یک میلی‌گرم کلر، 1.47 میلی‌گرم سدیم متابی سولفیت مورد نیاز است. البته در عمل، این نسبت دو سه برابر بیشتر می‌شود.

برای آسان‌سازی این روش، قرص‌های کمپدن متابی سولفیت ساخته شده‌اند. یک کمپدن 1 تا 2 اونسی می‌تواند برای دکلره کردن حدود 20 گالن آب کافی باشد. این واکنش بسیار سریع انجام می‌شود و تنها کاری که شما باید انجام دهید، حل کردن کمپدن متابی سولفیت سدیم در آب و صبر کردن برای حدود یک تا دو دقیقه است تا فرایند دکلره کامل شود.

از بین بردن کلر آب با جوشاندن

در صنعت نوشیدنی‌سازی رایج است که برای پاکسازی آب از کلر، روش جوشاندن را به روش‌های دیگر ترجیح دهند. جوشاندن آب باعث می‌شود که کلر موجود در آب،‌ بر اثر افزایش دما و تبدیل‌شدن از حالت مایع به گاز، بخار شده و به هوا رود.

وقتی آب به دمای جوش می‌رسد (در فشار جوی استاندارد: 100 درجه سانتیگراد یا سسلیسیوس -212 درجه فارنهایت)، انرژی واردشده باعث می‌شود که پیوند مولکولی بین مولکول‌های آب بشکند. وقتی آب به بخار تبدیل می‌شود، هر ماده فرار دیگری مانند کلرین را با خود به هوا حمل می‌کند. نقطه جوش کلر در دمای حدود -34 درجه سانتیگراد یا سیلیسیوس (-29 درجه فارنهایت) به معناست که این ماده باید به‌آسانی در طول فرایند جوش، تبخیر شود.

از بین بردن کلر با اسمز معکوس

دستگاه اسمز معکوس از یک غشاء نیمه‌تراوا برای زدودن ناخالصی‌های آب استفاده می‌کند. در طول فرایند اسمز معکوس، ناخالصی‌هایی مانند کلر از آب جدا می‌شوند و یک آبِ زلال می‌ماند. این یکی از راه‌های آسان و رایج برای تصفیه و دکلره آب لوله‌کوشی است. سیستم‌های اسمز معکوس برای از بین بردن سایر ناخالصی‌های آب نیز مفید هستند؛ از جمله سرب، فلوراید، آرسنیک و سدیم. این روش، خود به چند نوع تقسیم می‌شود که در هر کدام از آن‌ها مدت زمان لازم برای دکلره کردن متفاوت است و می‌تواند به سرعت انجام شود یا چندین ساعت طول بکشد.

از بین بردن کلر آب چقدر زمان می برد؟

"</p

مدت زمانی که طول می‌کشد تا آب دکلره شود، به‌شدت بستگی به روش انجام این کار دارد. در برخی از روش‌ها کلر به سرعت از آب جدا می‌شود و در برخی دیگر، بسیار طول می‌کشد. اگر بخواهیم فهرستی از مدت‌زمان دکلره‌شدن آب در هر روش ارائه کنیم، از تند به کند، خواهیم داشت:

  • استفاده از کربن فعال‌شده: چند ثانیه
  • استفاده از کمپدن متابی سولفیت سدیم: یک تا دو دقیقه
  • افزودن ویتامین C به آب: 10 تا 15 دقیقه
  • جوشاندن آب: حدود 20 دقیقه
  • روش اسمز معکوس: بسته به روش اسمز، از چند دقیقه تا چندین ساعت
  • از بین رفتن کلر آب در هوای آزاد: حدود 48 ساعت

بهترین روش از بین بردن کلر از آب آشامیدنی چیست؟

با توجه به اطلاعاتی که تاکنون دریافت کردیم، به‌آسانی متوجه می‌شویم که بهترین روش از بین بردن کلر آب آشامیدنی، افزودن ویتامین C به آن است. زیرا یک ماده شیمیایی مفید برای بدن است که هم کلر را از آب می‌زداید، هم همراه با آب وارد بدن می‌شود و اثرات مثبت خود را روی آن می‌گذارد.

پس از آن، جوشاندن، بهترین روش است. زیرا هزینه خاصی ندارد، نیازی نیست ماده خاصی برای افزودن به آب اضافه کرد و همچنین در خانه و به‌آسانی قابل انجام است.

البته، مهم است بدانید که هدف، باعث می‌شود که بهترین روش تغییر کند. مثلا، وقتی مسئولین آب یک شهر می‌خواهند کلر را از آب لوله‌کشی جدا کنند، جوشاندن یا افزودن ویتامین C امکان‌پذیر نیست. اینجا بهترین روش اسمز معکوس است.

همچنین، در شهرهایی که آب لوله‌کشی آن‌ها شور است یا همیشه کلر دارد و خانواده‌ها دائما نیاز است که آب آشامیدنی خود را دکلره کنند، کربن فعال بهترین روش است که با استفاده از دستگاه‌های تصفیه آب خانگی می‌توان آن را به کار برد.

جمع بندی

در این مقاله، روش‌های از بین برد کلر آب را مورد بررسی قرار دادیم و درباره هر کدام از روش‌ها توضیحاتی را ارائه کردیم. در پایان، گفتیم که در هر روش چقدر طول می‌کشد تا آب دکلره شود و همچنین، بهترین روش از بین بردن کلر آب آشامیدنی را بیان کردیم.

مهر آسا شیمی

سوالات متداول

  • بهترین روش برای از بین بردن کلر آب آشامیدنی چیست؟
    معمولا استفاده از ویتامین C و جوشاندن، بهترین روش‌ها برای دکلره کردن آب به شمار می‌آیند.
  • چه روش‌هایی برای از بین بردن کلر آب آشامیدنی وجود دارد؟
    افزودن ویتامین C، گذاشتن آب در هوای آزاد، افزودن کربن فعال، استفاده از متابی سولفیت سدیم، جوشاندن، اسمز معکوس.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *