راهنمای انتخاب مواد شیمیایی استخر

راهنمای انتخاب مواد شیمیایی استخر


استخرها یک گزینه مناسب برای سرگرمی و راهی برای به آرامش رسیدن است. با رسیدن تابستان شنا کردن در استخر تجربه‌ای لذت بخش برای تمام افراد است. نکته مهم این است که استخر مدنظر از سلامت و پاکیزگی مناسبی برخوردار باشد. به‌همین‌منظور، ضدعفونی کردن آب استخر از وظایف اصلی کارکنان استخر محسوب می‌شود. استخر داران باید از نحوه ضدعفونی کردن استخر مطلع باشند تا بتوانند استخر خود را به نحوی پسندیده مدیریت کنند. ما شما را در این مطلب از را راهنمای انتخاب مواد شیمیایی استخر آگاه می‌سازیم.

ضرورت ضدعفونی کردن استخر چیست؟

مواد شیمیایی استخر
چرا استخر را ضدعفونی کنیم؟

مراقبت از آب استخر نیازمند توجه به سطح مواد شیمیایی موجود در آب، کنترل و حفظ تمیزی آن است. به‌همین‌منظور، استفاده از مواد شیمیایی مناسب بخش مهمی از نگه‌داری استخر محسوب می‌شود. بنابراین، اطلاع داشتن از مواد شیمیایی لازم برای داشتن یک استخر سالم و شفاف ضروری است. انواع مختلفی از مواد شیمیایی وجود دارند که برای حفظ تعادل آب و شفافیت آب استخر استفاده می‌شوند.

اگر می‌خواهید که استخر خود را به بهترین شکل ممکن نگه‌داری کنید، باید به سه نکته مهم توجه داشته باشید. تمیز کردن، گردش و تصفیه آب. هنگامی که آب استخر به‌طورصحیح تصفیه نشود، هم به سلامت شناگر آسیب زده و هم برای لوله کشی استخر هزینه‌بر خواهد بود.

معرفی مواد شیمیایی ضروری استخر

مردی در حال ضدعفونی استخر با مواد شیمیایی
مواد ضروری برای استخر

برای داشتن استخری تمیز و شفاف نیازمند استفاده از مواد شیمیایی مناسب استخر هستید. در ادامه مواد شیمیایی مناسب استخر را برای شما معرفی می‌کنیم تا در حفظ سلامت استخر دچار مشکل نشوید.

پودر و قرص کلر

استخرها برای دفع باکتری، نداشتن آب کدر و جلوگیری از رشد باکتری‌ها نیاز به افزودن کلر دارند. برای ضدعفونی کردن آب به استخرهای شنا کلر اضافه می‌کنند. همچنین، برای خلاص شدن از جلبک‌ها و تغذیه مواد غیر زنده مثل روغن و زباله‌ها نیز گزینه مناسبی است. پودر و قرص کلر از اشکال مختلف کلر است. با این‌که نسبت به کلر مایع گران‌تر هستند؛ اما دوره اثرگذاری بیش‌تری دارند. کلری که برای مقاومت در برابر اشعه فرابنفش طراحی شده به شکل قرص است. این قرص‌های کلر را می‌توان در دستگاه‌های کلرزن خطی یا شناور قرار داد تا به تدریج به آب اضافه شوند. استخرهای کوچک به دلیل هزینه بالا استفاده از قرص‌های کلر مقرون‌به‌صرفه‌تر از کلر مایع است.

بیشتر بخوانید: روش استفاده از قرص کلر برای استخر

ترکیب برم و کلر

برم ترکیب شده با کلر ماده شیمیایی هالوژن ید را ایجاد می‌کند. این ماده شیمیایی در حفظ کیفیت آب استخر بسیار موثر است. کلر و برم هر دو از مواد ضدعفونی کننده استخر هستند. این دو عنصر با تولید اکسیژن فعال، عمل ضدعفونی کردن آب را انجام می‌دهند. در پی استفاده از ترکیب برم و کلر شاهد از بین رفتن جلبک‌ها، باکتری‌ها و مواد آلی زنده در استخر خواهید شد.

مواد شیمیایی شوک دهنده استخر

شوک دادن استخر مشکلات رایج آب استخر را تا حد زیادی پایین می‌آورد. شوک دهی استخر به از بین بردن آلاینده‌ها، افزایش شفافیت آب و از بین بردن بوی بیش از حد کلر کمک زیادی می‌کند. توصیه ما این است که هر هفته استخر را با کلر شوک دهید. همچنین، شوک استخر با کلر از بروز جلبک‌های سبز سیاه و خردلی جلوگیری می‌کند. هر هفته یا حداقل دو هفته یک بار به استخر شوک بدهید‌. علاوه‌براین، اگر شاهد تغییرات زیاد سطح کلر شدید، شوک دهی را آغاز کنید.

شوک استخر بدون کلر

شوک استخر غیر کلر یک اکسید کننده مناسب برای حذف آلودگی‌هایی مثل چربی بدن، ضدآفتاب و ادرار است؛ اما شوک بدون کلر به‌تنهایی برای ضدعفونی کردن استخر مناسب نیست. بنابراین، در کنار استفاده از یک اکسید کننده مواد شیمیایی اشاره شده را استفاده کنید. این روش‌ها برای استخر سرپوشیده مناسب‌تر است. با استفاده از شوک دهنده غیر کلری حذف مواد ارگانیک مرده، و از بین رفتن میکروارگانیسم‌های مضر مثل باکتری اتفاق می‌افتد.

مواد ضد جلبک

استخر جلبک گرفته
ماده ضدجلبک استخر

جلبک‌ها یکی از مهم‌ترین عوامل کثیفی و آلوده شدن آب استخر است. استفاده از مواد شیمیایی ضد جلبک مثل آلژینات ها، قهوه ای اسیدی، کواترنری آمونیوم، و فسفات‌ها برای حفظ تمیز بودن آب ضروری است. این مواد از رشد و انتشار جلبک‌ها در آب استخر جلوگیری می‌کنند.

کات کبود یا سولفات مس

سولفات مس به‌منظور تسویه کردن و خاصیت ضد جلبکی در استخرها استفاده می‌شود. وظایف کات کبود بسیار است که در ادامه به چند مورد مهم آن اشاره می‌کنیم:

  • کنترل رشد جلبک: اضافه کردن سولفات مس میزان جلبک‌های مختلف مثل سبز و آبی در آب کاهش می‌یابد. بنابراین، می‌توان سولفات مس را به عنوان ضد جلبک در استخرها استفاده کرد.
  • جلوگیری از رشد عوامل در استخرها: این ماده با تبدیل ذرات معلق و رسوبات به حالت محلول کمک می‌کند که از تولید آلاینده‌های مضر در استخر جلوگیری شود.
  • جلوگیری از کدر شدن آب: سولفات مس تاثیر بسیاری در کاهش ذرات و جلبک‌های معلق دارد. بنابراین، با اضافه کردن سولفات مس شما شاهد پاکیزگی و شفافیت آب استخر خواهید شد.

سولفات مس با داشتن چنین ویژگی‌هایی کمک شایانی در تمیز کردن آب استخر برای شما رقم خواهد زد.

آلوم یا زاج برای شفافیت بیشتر

آلومینیوم که با نام آلوم یا زاج نامیده می‌شود، به.عنوان یک ماده کمک رسان و حذف ذرات معلق و ریزگردها برای استخر مورد استفاده قرار می‌گیرد. همچنین، به‌خاطر دارا بودن خاصیت ضد باکتریایی در صورت استفاده از آلوم شما شاهد جلوگیری از تشکیل رسوبات ژله‌ای مخلوط با ذرات معلق با آب خواهید شد.

کلسیم

کلسیم یکی از مواد شیمیایی مهم در آب استخر است که مقدار مناسب آن باید بسیار دقیق بررسی شود. اگر سطح کلسیم بالاتر از حد مجاز باشد، موجب سختی آب می‌شود. با سخت شدن آب رشد جلبک و ایجاد کدر در آب شروع می‌شود. از طرفی، اگر مقدار این ماده شیمیایی کم باشد، باعث اسیدی شدن و خورندگی آب استخر خواهد شد. بنابراین، حفظ تعادل مقدار کلسیم در آب استخر بسیار مهم است. کلسیم باعث می شود آب استخر سالم و شفاف باقی بماند.

فروش و توزیع انواع مواد شیمیایی در مهرآسا شیمی

جهت دریافت مشاوره همین حالا با ما تماس بگیرید.

تنظیم کننده های PH

( قلیایی کل ) TA ها موادی هستند که سطح PH محلول را افزایش می‌دهند.

مقدار PH آب رکن اساسی برای اندازه‌گیری اسیدی یا قلیایی بودن آب استخر است.

این مقیاس معمولاً در بین ۷.۲ و ۷.۸ است. اگر مقدار PH آب کمتر از 7.2 باشد، آب استخر اسیدی می‌شود. اسیدی بودن آب موجب تحریک چشم‌ها و پوست خواهد شد. از طرفی اگر مقدار PH بیشتر از ۷.۸ باشد، باعث رشد جلبک‌ها و ظاهر کدر آب می‌شود. شما می‌توانید برای تنظیم PH استخر از متعادل کننده‌های آب استفاده کنید‌.

تنظیم کننده های خاصیت قلیایی آب

اسید بوریک یک متعادل کننده اسیدی پی اچ آب است. دو ماده دیگر اسید هیدروکلریک و سولفات سدیم با کاهش PH قلیایی باعث تنظیم PH آب می‌شوند. بی کربنات سدیم یک ماده مناسب دیگر برای تنظیم PH  آب است. شما با اضافه کردن این ماده به آب اسیدی، خاصیت اسیدی آن را کاهش داده و PH  آب استخر را تنظیم می‌کنید. البته باید به این نکته توجه داشته باشید که به مقدار مناسب از این ماده استفاده کنید؛ چرا که افزودن بیش از اندازه بی‌کربنات سدیم به آب استخر موجب رسوب و گرفتگی استخر خواهد شد.

مقدار مناسب مواد شیمیایی استخر

استفاده از مواد شیمیایی استخر باید طبق اصولی رعایت شود. شما نباید هر مقداری دلخواهی از مواد شیمیایی را وارد آب استخر کنید. ممکن است اثربخشی برخی از مواد شیمیایی کم‌تر یا بیش‌تر باشد. شما نمی‌توانید برای اثربخشی بهتر و سریع‌تر مقدار مواد شیمیایی را بیش‌تر کنید. مقدار مناسب مواد شیمیایی استخر را در جدول زیر برای شما عنوان کردیم.

ماده شیمیایی مقدار مجاز برای هر متر مکعب
کلر 1 الی 3 گرم
برم 3 الی 5 گرم
سولفات مس 5 الی 10 گرم
آلوم 50 الی 100 گرم
کلسیم 200 الی 400 ppm
ضد جلبک 5 میلی لیتر
بی کربنات سدیم 10 ppm
شوک دهنده 8 الی 10 ppm
سطح PH 7.4 الی 7.6
TA 80 الی 120

روش انجام تست آب استخر

تست آب استخر
چگونه تست آب استخر را انجام دهیم؟

تست آب استخر را باید حداقل یک بار در هفته انجام دهید تا از تمیزی استخر اطمینان کامل کسب کنید. تنها چیزی که در این تست نیاز دارید کیت تست است. با نظارت بر رنگ کیت تست می‌توانید مواد شیمیایی موجود در آب را تنظیم کنید. انجام تست آب استخر به روش زیر است:

  1. برای شروع تست پمپ را به مدت ۱۵ دقیقه روشن کنید. سعی کنید که این کار را قبل از ظهر انجام دهید؛ زیرا نور خورشید بر مواد شیمیایی موجود در آب تاثیرگذار است.
  2. پس از 15 دقیقه نمونه را از وسط آب استخر بردارید؛ زیرا در این مکان مواد شیمیایی بیش‌تر تجمع می‌یابند.
  3. آب را در یک فنجان یا بطری جمع آوری کنید. فقط به اندازه‌ای که نوار تست را بپوشاند. ظرف مدنظر را قبل از پر کردن با آب استخر به خوبی شستشو دهید تا از تمیز بودن آن مطمئن باشید.
  4. نوار تست را به مدت ۱۵ ثانیه داخل آب قرار دهید پس از آن منتظر تغییر رنگ نوار باشید. بعد از این‌که نوار تغییر رنگ داد فورا نوار را بردارید؛ اما آب آن را تکان ندهید. نمودار رنگ در کیت یا پشت بطری نوارهای تست قابل مشاهده است. نتایج تست خود را با نمودار رنگ مقایسه کنید.

شش پارامتر اصلی استخر کلر کل، کلر آزاد، PH آب، قلیائیت کل، سختی کل و اسیدی آن است. در نوار تست کاغذی تمامی موارد اندازه گیری می‌شود تا از سالم بودن آب استخر اطمینان کسب شود. نوارهای تست کاغذی برای استفاده بسیار راحت هستند. اگر در تشخیص رنگ‌های نوار دچار مشکل شدید، می‌توانید از یک متخصص بخواهید که شما را راهنمایی کند. با دانستن مقدار پارامترهای اصلی شما می‌توانید اضافه کردن مقدار مواد شیمیایی را تنظیم کنید. این روش تست آب برای استخر داران بسیار مهم است. با انجام ندادن این تست شما از تمیزی و سالم بودن آب استخر برای شنا اطلاعی نخواهید داشت.

میزان کلر بهداشتی آب استخر

میزان کلر باید بین یک تا سه قسمت در میلیون (ppm) باشد. در صورتی که کلر شما خیلی کم است، با اضافه کردن کلر آن را جبران کنید . اگر خیلی کم باشد، استخر شما به شوک نیاز دارد. در حالتی که سطح کلر شما خیلی زیاد است، باید مازاد آن را خارج کنید . کلر ماده‌ای فراریست و در نتیجه با گذشت زمان غلظت آن کاهش پیدا میکند.

بیشتر بخوانید: تفاوت پودر کلر با قرص کلر چیست؟

میزان ph بهداشتی آب استخر

سطح pH شما اغلب باید بین 7.2 و 7.6 باشد. به طور کلی، 7.4 بهترین نقطه است. افزایش و کاهش pH نسبتا آسان است، به شرطی که مواد شیمیایی مناسب را داشته باشید. تعداد زیادی افزایش دهنده و کاهش دهنده pH موجود است. شما عزیزان می توانید برای خرید این مواد با گرم لوس تماس بگیرید .

شایان ذکر است که خوانش pH می تواند تحت تأثیر سایر مواد شیمیایی باشد، مانند اینکه کلر زیاد باشد و … بنابراین، اغلب توصیه می‌شود که آخرین بار، پس از تایید بقیه شناسه های بهداشتی ، تعادل pH را آزمایش کنید.

میزان قلیایی بودن بهداشتی آب استخر

میزان قلیایی بودن کل آب استخر باید بین 80 تا 120 ppm باشد. همانند pH، در صورت داشتن مواد شیمیایی مناسب، افزایش یا کاهش خاصیت قلیایی آب کار ساده ای است. توجه داشته باشید که میزان قلیایی بودن کل آب استخر و pH به هم مرتبط هستند، بنابراین تنظیم میزان قلیایی بودن کل آب استخر ممکن است بر سطح pH نیز تأثیر بگذارد.

بهترین زمان برای اضافه کردن مواد شیمیایی استخر

دستگاهی در حال ریختن مواد شیمیایی در استخر
زمان صحیح اضافه کردن مواد شیمیایی به استخر

ممکن است آب استخر به قدری کثیف باشد که با افزودن تمام مواد شیمیایی تمیز نشود و آلودگی‌های آن حذف نگردد. در این مرحله شما فقط یک راه حل دارید؛ آن هم این است که آب استخر را تخلیه کنید. شاید برای برخی افراد پر کردن مجدد آب استخر پرهزینه باشد؛ ولی در برخی مواقع تنها راه حل مناسب است. استفاده از مواد شیمیایی هنگامی کارساز است که آب استخر تا حدی تمیز باشد. اگر استخر شما پر از لجن و آلایندگی‌های دیگر است، باید آب استخر را تخلیه کنید.

جمع بندی

تمیز نگه‌داشتن استخر‌های روباز نسبت به رو بسته سخت‌تر است؛ اما غیرممکن نیست. راهنمای انتخاب مواد شیمیایی استخر به شما کمک می‌کند تا از استخرهای خود در برابر عوامل کثیفی و ناپاکی محافظت کنید. در این مطلب ما به نوعی تمام عوامل کثیفی استخر را به همراه راه‌حل‌های مختص هر کدام برای شما توضیح دادیم. مهر آسا شیمی برای خرید تمامی مواد شیمیایی ضروری استخر، آماده خدمت رسانی به شما خواهد بود.

مهر آسا شیمی